שחרור מכסף

חרדות וחששות הנובעים ממצב כלכלי אינן דבר נדיר, אולם נראה שהשילוב של מגפת הקורונה שגרמה לאחוזי אבטלה גבוהים ולפגיעה במשק הישראלי, יחד עם החגים שבפתח, יצרו תקופה בה החרדות והחששות הפכו לנפוצים יותר.

הקפטן רוצה להציע לכם כמה נקודות למחשבה על אותו עקרון בסיסי שגורם לכם לחרדה, וגם לתת כמה טיפים שיעזרו לכם להתמודד מולה בתקופה הקרובה, ואולי באופן כללי:

ובכן, רבים מאיתנו מזהים במכשיר הכלכלי – כלומר ב"כסף" – את התשובה הברורה והמיידית לפתרון כל הבעיות שקיימות בחיינו. גם אנשים אשר חושבים אחרת ולא חיים לפי תפיסת עולם זו עסוקים בחלק גדול מזמנם בחשיבה על הנושא, מחשבותיהם מלאות בדאגות, פתרונות וכדומה.

בואו ננסה רגע לשנות את המיקוד האינטנסיבי בכסף, ולא נדון באם התלות שלנו בו נכונה. במקום זאת, ננסה רגע לחשוב ולהבין מה המפתח והבסיס המאפשר לנו להזמין וליצור שפע פיסי בחיינו:

ראשית, חשוב להבין כי רבים מבני האדם תלויים בכמות הכסף על מנת להגדיר את חשיבותם העצמית ואת שיוכם החברתי. באופן פרדוקסלי, פעמים רבות התלות ותפיסת העולם הזאת מרחיקה הלכה למעשה את יכולתם של בני האדם להגיע לרווחה כלכלית. ככל שגדלה תלותי בדבר מסוים החיצוני לי, הרי ש"כוחו" מולי גובר. בעקבות כך, ההתנהגות שלי ומעשיי ינבעו פעמים רבות מתוך פחד, חשבונאות והישרדות.

לדוגמא, אם אני תלוי בלקוח מסוים לפרנסתי, הרי שאני עשוי לחשוב פעמיים, או אפילו יותר, לפני שאנהג מולו באופן כנה וישר ואגיד את אשר על ליבי, וכל שכן לא אפטר או אתפטר מכזה לקוח במהירות – שאחרת, ממה אתפרנס ואיך אוכל לשלם את כל התחייבויותיי. לסירוגין, אם לתפיסתי אושרי תלוי בזוגתי, אני עשוי שלא לפעול מולה בצורה שעלולה לגרום לה לכעוס או לעזוב אותי. דוגמה אחרת היא שאם אני תלוי בהוריי כלכלית, הרי שלא אעז לחיות את חיי כפי שאני מעוניין באותנטיות מלאה וזאת בגלל החשש לאבד את התמיכה לה אני זוכה מהם.

בכל הדוגמאות הללו, כמו גם בתלות שלנו בכסף, ניתן לזהות חוויה של תקיעות, צמצום ופחד, ולא קשה להבין שצמצום ופחד הם מושגים הפוכים מעצמאות ושפע. אם אני תלוי בכמות הכסף המצויה בכיסי על מנת להיות "טוב מספיק", הרי שתלות זו תיצור עבורי פחד מכסף, אימה ממחסור וחשש מכול מי ומה שעלול לאיים על מצבי הכלכלי. כל אחד מהמצבים הללו יוצרים מחסום ועשויים למנוע ממני ליצור שפע כלכלי בחיי.

אין פלא שתפיסות אלו הנהוגות אצל רבים מבני האדם באות במתאם כלכלי מושלם לחוסר הכספי שקיים בחייהם. בנוסף, אנשים שחיים בגישה שכזו, גם אם בדרך כזו או אחרת (מזל, רעיון או המצאה יוצאים מגדר הרגיל וכדומה…) אכן ישיגו ממון רב, ישנה סבירות גבוהה שהם עדיין יישארו מבוהלים וחסרי מנוחה, כאילו הם עדיין מצויים בחוסר.

על מנת לנצח את המעגל האכזרי הזה, עלינו ללמוד מ"דילמת איש המכירות".

מה היא אותה דילמה?

ניקח סיטואציה שבה איש מכירות פוגש לקוח ובעת שיחת המכירה הוא משוחרר מהצורך להצליח במכירה. במצב שכזה איש המכירות יהיה משוחרר, אותנטי ומלא חיוניות. הסיכוי של מוכרן שכזה להצליח במכירה גבוה לאין ארוך מסיכוייו של איש מכירות נואש הזקוק למכירה על מנת לשמור על מקום עבודתו או על מנת "לגמור את החודש".

הפרדוקס כאן הוא שיש ליצור את השחרור הזה מכסף, לפני שהוא מצוי בכיסנו. ובכן, זהו פרדוקס אשר יש לו פתרון והוא יכול לקרות באמצעות שינוי התנהגותי. מדובר בתהליך של עבודה עצמית עמוקה ונחושה אך בסופו של תהליך זה מחכה לנו הפרס גדול, תרתי משמע.

 

אם כך, כיצד נוכל להתאמן ולשנות את הגישה שלנו ולשחרר את התלות שחוסמת את ההתפתחות שלנו?

ניתן לעשות זאת בשלשה שלבים פשוטים:

  1. רשמו על נייר את כל הפחדים והחששות שיש לכם בנוגע לכסף (לא יהיה לי איפה לגור, לא אוכל לפרנס את ילדיי, אהיה מנודה חברתית, אחשב ככישלון בעיני החברה ומשפחתי וכדומה).
  2. רשמו מול כל חשש משפט הפוך (אני אדם מוכשר ותמיד אדע כיצד להתפרנס, יש לי הורים אוהבים שאוכל לגור בביתם לתקופה מסוימת בעת צרה, אני מוכן לשטוף כלים בשתי משמרות על מנת לדאוג למשפחתי, אעבוד קשה ואצליח להתאושש ובהדרגה ועם סבלנות אדע ימים טובים ומוצלחים וכדומה).
  3. רשמו בהמשך של כל שורה מה אתם עומדים לשנות הלכה למעשה בחייכם (אני עומד לחסוך כל חודש סכום שיעודד שקט נפשי, אני עומד לצאת ל-4 פגישות עסקיות בשבוע, מעבר להרגליי הנוכחיים וכדומה).

 

נסו והתמידו לאורך זמן, ורובכם תרגישו את השינוי המיוחל.

בנוסף, מעבר לצעדים הפשוטים הללו, בתקופה האחרונה שבה רבים מאיתנו חוו הסגר, הפסקנו לנסוע לחו"ל, שהינו יחד שעות רבות, שינינו הרגלי צריכה ועבודה, גילינו שניתן גם ליהנות ביחד או לעשות דברים יחד כמשפחה, כבני זוג, כחברים, גם ללא הוצאות גדולות. בתקופה שכזאת בה אנחנו נדרשים לחשיבה מחודשת, כלכלית, רוחנית, קונספטואלית, צריך לחשוב איך עושים מהלימון לימונדה, גם אם זה כולל שינוי דפוסי מחשבה, בילוי משפחתי זול יותר ושונה, חשיבה יצירתית שגורמת לזמן משפחה ללא תלות בכסף, והבנה שיכולת ההתמודדות שלנו עם המצב מתחילה בראש שלנו. השינוי אפשרי והעת המאתגרת הזאת היא גם הזדמנות לשינוי הקבעון המחשבתי שלנו.

 

בהצלחה וחג שמח 😊

אודות אופיר שמואל

אופיר הצטרף למשפחת דן אנד ברדסטריט ב-2012 ומכהן כיום כמנהל מחלקת השיווק בחברה.

אופיר נושא עימו כ-15 שנות ניסיון בעולמות השיווק ומתמחה בניהול השיווק, תכנון ופיתוח אסטרטגיה תקשורתית, יחסי ציבור, שיווק במדיה הדיגיטלית, כתיבה וניהול אסטרטגיית תוכן, תקשורת פנים ארגונית ועוד.

במסגרת תפקידו כתב וניהל תכנים ומאמרים רבים בתחומי ניהול סיכוני אשראי, גיבוש אסטרטגיה שיווקית, BIG DATA, ניהול הזדמנויות עסקיות, שיווק B2B ואיתור לקוחות פוטנציאליים, ועוד.

בנוסף, מרצה בנושא שיווק אפקטיבי ופתרונות מידע אפקטיביים בעולמות ה-B2B, במסגרת כנסי חברה ופורומים לעסקים קטנים ובינוניים.

בתפקידו הקודם בדן אנד ברדסטריט, שימש כמנהל תקשורת שיווקית.

בוגר תואר ראשון (B.A) בתקשורת, יצירה וביקורת, במכללה האקדמית ספיר.

ליצירת קשר
לינקדאין

לכל הכתבות מאת אופיר שמואל