פילוסופית הנמלה – הדרך לחופש כלכלי

הקפטן בוחר להציג לכם כיצד ניתן לשפר את איכות חייכם מזווית אחרת. על פילוסופית הנמלה שמעתם? פילוסופיה זו אינה רק פילוסופיה, היא גם שיטה פרקטית בעזרתה כל אחד יכול לצאת מהמינוס, להגדיל את ההון האישי שלו ובכך לשפר את מצבו הכלכלי.

אנחנו חווים בתקופה הזאת חזרה מסוימת לשגרה, מתקדמים בהדרגה לחיים נורמטיביים, נפגשים עם חברים, יוצאים לבלות, תכף גם ניסע לחו"ל, ושוב החיים חוזרים למסלולם.

במקביל, בתקופה הזאת כדאי לזכור שלא הכל מובן מאליו, שהחיים יכולים להשתנות מקצה לקצה בתקופה קצרה, ולכן תמיד צריך לחשוב קדימה. כל משבר הוא הזדמנות, ורגע לפני שחוזרים להתנהג כמו שהתנהגנו פעם, באותם ימים של שגרת חיים, כדאי לחשוב על ההתנהלות הכלכלית שלנו וללמוד מהנמלה החרוצה.

שלמה המלך אמר, "לך אל הנמלה עצל, ראה דרכיה וחכם", ולא פלא שדווקא סביב הנמלה נבנתה פילוסופיה שיכולה לסייע לכם לתכנן טוב יותר את ההתנהלות הכלכלית שלכם. באמצעות כמה כללי יסוד, פילוסופיית הנמלה אותה הגה ג'ים רוהן ממליצה על התנהגות מתוכננת שתיטיב איתכם לא רק בשגרת החיים, אלא גם אם נגיע שוב למצב משברי. הנמלה עובדת קשה, מתכננת ומתכוננת גם לרגעים הקשים יותר, וגם אתם אמורים, יכולים, ואפילו צריכים לעשות את זה. אלה הכללים המנחים של הפילוסופיה:

  1. נמלים לעולם אינן פורשות. אם תעצרו אותן, או תחסמו להן את הדרך, הן תמיד יחפשו דרך אחרת שדרכה ניתן לעבור כדי להגיע אל היעד שלהן. הן ימשיכו לחפש עד שימצאו את הדרך ולא משנה כמה זמן זה ייקח, הן לא 'ירימו ידיים' – הרעיון כאן הוא שתציבו לכם יעדים, תדעו מה אתם רוצים להשיג בחיים, אם קשה לכם לחשוב על יעדים מוחשיים נסו לדמיין אותם ושרטטו את הדרך המעשית שצריך לעבור כדי להגיע אל אותם היעדים. כל פעם שנחסמת דרך אחת, תמצאו את הדרך האלטרנטיבית כי תמיד יש דרכים חלופיות למטרה, רק צריך למצוא אותן. ככל שנגלה דבקות במטרה ולא נסיר ממנה את העיניים, כך יהיה לנו קל יותר להשיג אותה.
  2. נמלים 'חושבות' חורף בכל תקופת הקיץ. הן ממהרות בקיץ להביא עוד ועוד אוכל לפני שהקיץ יגמר. הן אוספות כמה אוכל שהן יכולות כדי שבחורף לא יחסר להן מזון – 'החורף' שלנו יכול להגיע בדמות פיטורין, מחלה, פשיטת רגל, או משבר עולמי בדמות קורונה. בעבר היו נוהגים להגיד, 'שמרו לירה לבנה ליום שחור'. אם אתם נמצאים בתקופת 'הקיץ', כלומר בתקופת שגשוג יחסי, אתם עובדים, פוריים, הקריירה מתקדמת, אתם בתקופה של עשיה ותפוקה הגונה מבחינה כלכלית, תחשבו על 'החורף'. שימו כסף בצד, תעבדו כלכלית נכון, כמו הנמלים – תארגו 'מזון' – כלומר כסף – ליום שבו תצטרכו אותו ולא תוכלו לייצר אותו באותה הצורה. גם לטווח הקצר והבינוני, וגם לטווח הארוך, ליום בו תפרשו לפנסיה וכבר לא תוכלו לעבוד ולייצר את אותה תפוקה.
  3. אתם חייבים "לחשוב קיץ כל החורף" – בתקופת החורף הקשה צריך לחשוב על הקיץ, להגיד שהתקופה הזאת לא תימשך לעד, שעוד מעט יגיע הקיץ ונחזור לעבוד ולהביא אוכל הביתה. תחשבו על הזדמנויות בתקופות הקשות, תחשבו מה ניתן למנף ולתעל בתקופה הזאת, אילו דברים אפשר לשפר לקראת התקופה הטובה הבאה שעוד תבוא. כך תוכלו להגיע לעבודה הבאה, לאתגר הבא, עם יכולות משופרות וניסיון רב יותר. לכו ללמוד, לכו להוסיף הכשרות ויכולות, תחשבו חיובי בתקופה שלילית, תגיעו מוכנים לתקופה החיובית שעוד תגיע.

יש תקופות בהם יש יותר קשיים מאשר הזדמנויות, ונראה שהקשיים הולכים ונערמים. אבל אז פתאום מופיעות יותר הזדמנויות מאשר קשיים, והן נערמות. הגלגל מסתובב, צריך להבין את אופן פעולת הדברים, וצריך גם להיות מוכן לתרחישים שאנחנו צפויים לחוות ולפגוש בעתיד הקרוב או הרחוק. פילוסופית הנמלה אומרת, תחשבו חיובי בתקופות שליליות, ותחשבו על תרחישים שליליים בתקופות חיוביות.

בהצלחה!

אודות אופיר שמואל

אופיר הצטרף למשפחת דן אנד ברדסטריט ב-2012 ומכהן כיום כמנהל מחלקת השיווק בחברה.

אופיר נושא עימו כ-15 שנות ניסיון בעולמות השיווק ומתמחה בניהול השיווק, תכנון ופיתוח אסטרטגיה תקשורתית, יחסי ציבור, שיווק במדיה הדיגיטלית, כתיבה וניהול אסטרטגיית תוכן, תקשורת פנים ארגונית ועוד.

במסגרת תפקידו כתב וניהל תכנים ומאמרים רבים בתחומי ניהול סיכוני אשראי, גיבוש אסטרטגיה שיווקית, BIG DATA, ניהול הזדמנויות עסקיות, שיווק B2B ואיתור לקוחות פוטנציאליים, ועוד.

בנוסף, מרצה בנושא שיווק אפקטיבי ופתרונות מידע אפקטיביים בעולמות ה-B2B, במסגרת כנסי חברה ופורומים לעסקים קטנים ובינוניים.

בתפקידו הקודם בדן אנד ברדסטריט, שימש כמנהל תקשורת שיווקית.

בוגר תואר ראשון (B.A) בתקשורת, יצירה וביקורת, במכללה האקדמית ספיר.

ליצירת קשר
לינקדאין

לכל הכתבות מאת אופיר שמואל