מחשבים מסלול תעסוקתי מחדש? קבלו "צידה לדרך"

מחשבים מסלול תעסוקתי מחדש? קבלו "צידה לדרך"

 

בניגוד לעבר, אנשים עוברים בין מקומות ותחומי עבודה באופן תדיר. הסיבות הן לרוב תחושה של מיצוי, רצון לאתגרים חדשים, סטטוס משפחתי חדש וגיל . כיום נכנס למשוואה גם משבר הקורונה, משבר שהוליד תהיות על החיים בכלל ובעיקר על מקור הפרנסה שבמציאות של היום, מהווה את מקור הבטחון שלנו. נוצרה סיטואציה בה מיליון איש נפלטו לחל"ת או שנשארו מחוסרי עבודה והתוצאה היא שחלקינו נאלצים לחשב מסלול מחדש.

אם ישבתם ועשיתם חושבים, ושאלתם את עצמכם איך אתם מבטיחים את מקור הפרנסה שלכם בדרך שונה ממקום העבודה שבו עסקתם עד פרוץ המשבר והגעתם למסקנה ששינוי הכיוון הכרחי, המאמר הבא הוא הוא בשבילכם, הקפטן איגד עבורכם את הנקודות החשובות ביותר שעליכם לברר בכדי לעשות את השינוי בדרך הנכונה והבטוחה.

נתחיל דווקא בנתון מעודד שאינו השלכה ישירה של הקורונה. אם בעבר היה נהוג לבחור מסלול ומקצוע, לצבור ניסיון וותק, להישאר בתחום, עד שמגיעים לתנאים טובים ופנסיה מובטחת, ולפרוש בתום 40 שנות עבודה באותו המקום או באותו המקצוע, הרי שהיום המצב שונה. לפגוש אנשים הנמצאים באותו המקצוע ובאותו התפקיד במשך יותר מכמה שנים כבר הופך למצרך פחות תדיר. בעבר החברה (כולל המעסיקים) הייתה מעריכה אנשים שנשארו במקום העבודה שלהם במשך עשרות שנים, אולם היום, אם לא התקדמת או שינית משהו במסלול המקצועי, ההסתכלות על הקריירה שלך עשויה במצבים מסוימים לעורר תהיות בקרב מעסיקים.

המציאות של היום שונה בתכלית מהמציאות של פעם וההתקדמות הטכנולוגית מאלצת אותנו, וגם מאפשרת לנו, להמציא עצמנו מחדש, ואגלה לכם סוד, לעיתים אפילו לבד, ללא תעודת מקצוע או דיפלומה יוקרתית, ברשת יש ידע בשפע שהרבה לומדים באמצעותו, מעשירים עצמם ומתמקצעים. לפי סקר כלל ארצי שנערך, רק 45% מתוך 8,000 עובדים שנשאלו לגבי עבודתם, ענו שהם מרוצים ממקום עבודתם הנוכחי.

יותר ויותר אנשים מחפשים הגשמה עצמית ולכן המעבר בין קריירות הולך ונעשה תכוף יותר, כל שכן בתקופת הקורונה המאלצת אנשים רבים לעשות הסבה שלא מרצונם. צריכים דוגמה? כבר עתה רבים מעובדי ענף התרבות והפקת אירועים, ענף התיירות וענף הגסטרונומיה, שוקלים שינויים בקריירה ומחפשים אפיק מקצועי אחר שבו יוכלו להמציא עצמם מחדש תוך השגת יציבות כלכלית ואופק תעסוקתי.

 

אם כך, מתי הוא הזמן הנכון לעשות את השינוי?

לגבי העיתוי הנכון, צריך להבדיל בין 2 מימדים: המימד הרגשי והמימד השכלי.

במימד הרגשי, העיתוי הנכון הוא מרגע שמגיעים למסקנה ש'אני פשוט שונא את מה שאני עושה וניסיתי הכל, אבל באמת הכל, כדי שאוכל גם ליהנות מהעבודה שלי, או לפחות להכיל אותה, וזה לא עובד". נכון, מפחיד לעשות את הצעד הזה וצריך להתחשב בעוד גורמים סביבתיים שתכף נדבר עליהם, אבל מרגע שמגיעים לתובנה הזאת צריך לחתור אליה בכל הכח. אחד מהגורמים המובילים בתחלואה המודרנית הגורם למחלות לב הוא החוויה הזו של "אני לא נהנה"/"אני לא סובל את מה שאני עושה". אז בואו נתחיל להקשיב לקול הפנימי שבתוכנו.

במימד השכלי, צריך לאזן בין האחריות לכלכל בית ו/או משפחה ומחויבויות כספיות, לבין ההשלכות של המעשה על רמת השכר, שעות עבודה, אפשרויות הקידום וכו'. ככל שהאחריות כבדה יותר, קשה יותר לעשות את השינוי. הפתרון למימד זה הוא הכנה מתאימה והתאמת ציפיות. באמצעות הכנה אופטימלית ומחושבת ניתן לעשות את השינוי. אי אפשר לתכנן באופן מדויק את העתיד, אבל עם הנתונים הקיימים היום בהחלט ניתן להעריך מה האופציות העומדות בפני אדם שבוחר לפתח קריירה חדשה, אפילו ברמה של ביקוש לקריירה שכזו, וגם מה הוא השכר הממוצע והדרישה בשוק למקצוע שתרצו לעשות אליו את ההסבה.

צריך לקחת בחשבון שהמעבר לעבודה או לקריירה חדשה דורש הכנה משמעותית, בדגש על מצב שבו משנים תחום עיסוק. יש דברים שאנחנו לא יודעים על התחום ולכן צריך להתחיל לימודים או להשתלם בחברה שמתעסקת בתחום שאתם מעוניינים לעסוק בו, לעיתים ללא תשלום.

בכל מקרה, מומלץ לעשות את ההכנה הנפשית, את ההכשרות הנדרשות ואת לימודי המקצוע תוך כדי שאתם מחזיקים בעבודה אחרת, וזאת כדי להימנע מכניסה למשבר כלכלי בגלל זמן המעבר ועד למציאת עבודה.

לגבי תחום הקריירה החדשה, ישנם שני מרכיבים מרכזיים שצריך לקחת בחשבון:

ראשית, יש מתאם מוחלט בין תשוקה לבין הצלחה. ברגע שאתם עושים משהו שאתם אוהבים, שמהווה עבורכם הגשמת חלום נסתר, שאתם עוסקים בתחום שנורא מעניין אתכם או אפילו משמש עבורכם כתחביב, תהיה לכם תשוקה רבה יותר להצליח והסיכויים שלכם להצליח גדלים משמעותית.

שנית, חשוב לבדוק האם הכישורים שלכם נכונים עבור התחום שבו תרצו לעסוק. הרבה פעמים הכישורים נמצאים שם, רק צריך לפתח אותם, אולם ללא הכישורים המתאימים יהיה קשה להצליח. למשל, מישהו שרוצה להיות סוכן ביטוח אבל אין לו שום כישורי מכירה, כדאי לו לחשוב פעמיים לפני שהוא מתחיל לעסוק במקצוע זה.

אחת משאלות המפתח היא המעבר בין עצמאי לשכיר, ולהיפך. ללא ספק פשוט יותר לעבור מתפקיד של שכיר לתפקיד אחר של שכיר. אולם, אם עושים קריירה שנייה כעצמאי אז פה העניין מסובך יותר כי חשוב לזכור שפעמים רבות נדרשת השקעה כספית ראשונית בעסק העצמאי – אם בשיווק, אם בבניית תכנית כלכלית, באנשי מקצוע, או אם זו חנות, אז בשכירות ומלאי, וממש לא מומלץ לעשות קיצורי דרך.

אם כבר החלטתם לעשות הסבה ולנסות תחום חדש, תעשו את בדיקות הרקע המתאימות. אינטואיציה לרוב אינה מספיקה כדי להצליח ולצמצם את הסיכונים העסקיים. גם הסבלנות חשובה, גם אם השקעתי זה לא אומר שאתחיל להרוויח מהרגע הראשון, לרוב לוקח זמן עד שהעסק נעשה רווחי. נקודה חשובה שצריך לזכור היא שלפחות בחצי שנה הראשונה ארד באיכות החיים שלי. לכן חייבים להכין רזרבה כספית.

אז חברים, לא מדובר במעבר שהוא כל כך פשוט, אבל בעידן המודרני הוא כבר הרבה פחות מסובך, הרבה יותר מקובל, וגם הלחץ החברתי קטן בהרבה.

לסיכום:

הקפטן ממליץ לשאול עצמכם באופן כנה תוך התבוננות אמיתית פנימית ושילוב המימדים השכלי והרגשי ולאור המשבר תחתיו אנחנו נמצאים, האם זה באמת הזמן לבצע שינוי מהותי בעקבות התשוקה?

יש לכם את הכישורים והתשוקה? אם כן, תעשו עבודת הכנה משמעותית. מעין תכנית עבודה, תעשו סקר שוק, למדו את התחום, השתלמו בו ועברו הכשרות מקצועיות ככל הניתן, הכינו רזרבות כספיות ואל תדלגו על השלבים ההכרחיים. וכמובן, ככל הניתן, השתדלו להתחיל להתעסק בתחום החדש ולהתנסות בו בעוד אתם עובדים ומקבלים שכר מעבודה קיימת.

 

בהצלחה!

 

אודות אופיר שמואל

אופיר הצטרף למשפחת דן אנד ברדסטריט ב-2012 ומכהן כיום כמנהל מחלקת השיווק בחברה.

אופיר נושא עימו כ-15 שנות ניסיון בעולמות השיווק ומתמחה בניהול השיווק, תכנון ופיתוח אסטרטגיה תקשורתית, יחסי ציבור, שיווק במדיה הדיגיטלית, כתיבה וניהול אסטרטגיית תוכן, תקשורת פנים ארגונית ועוד.

במסגרת תפקידו כתב וניהל תכנים ומאמרים רבים בתחומי ניהול סיכוני אשראי, גיבוש אסטרטגיה שיווקית, BIG DATA, ניהול הזדמנויות עסקיות, שיווק B2B ואיתור לקוחות פוטנציאליים, ועוד.

בנוסף, מרצה בנושא שיווק אפקטיבי ופתרונות מידע אפקטיביים בעולמות ה-B2B, במסגרת כנסי חברה ופורומים לעסקים קטנים ובינוניים.

בתפקידו הקודם בדן אנד ברדסטריט, שימש כמנהל תקשורת שיווקית.

בוגר תואר ראשון (B.A) בתקשורת, יצירה וביקורת, במכללה האקדמית ספיר.

ליצירת קשר
לינקדאין

לכל הכתבות מאת אופיר שמואל