מהו יזם?

קחו רגע ותענו על השאלה הזאת מבלי לנדוד לתוך הטקסט:

אילו אסוציאציות עולות לכם לראש כשאתם שומעים את המילה 'יזם'?

ועכשיו נקפוץ לתשובה: לרוב בני האדם עולות בדרך כלל ערכים ומילים כמו: יצירתיות, אומץ, העזה, עשייה וכדומה. מילה אחת נעדרת פעמים רבות, נתפסת משום מה כמובן מאליו. המילה החסרה היא 'יוזמה'. אם שאלתם את עצמכם מדוע זה קורה, התשובה לדעת הקפטן היא בגלל התחכום הרב של בני האדם. הרבה יותר קל לנו לשייך ולזהות יצירתיות והעזה עם המילה יזם, מאשר לזהות יוזמה.

כשאומרים את המילה יזם, ברור, כביכול, שמדברים על יוזמה. עדיין בשטח לוקח לא מעט זמן עד שהמילה יזם מזוהית עם המילה יוזמה. הסיבה היא פשוטה. יוזמה קשורה לפעולות שצריך לעשות בעוד בני אדם רבים מעדיפים לשבת ולדבר או לחילופין, לשבת ולחשוב, או לשבת ולהתלונן, הכול, העיקר לא לעשות. לעומת זאת יזם הוא אדם שיוזם. יוזם פעולה. יוזמה היא בעצם הפעולה הפשוטה ביותר והמובנית מאליה ביותר שאדם יכול לעשות כדי להשיג את מטרותיו.

אם ניקח לדוגמא אדם שהקים עסק, נניח שהפך לסוכן ביטוח. מה הן היוזמות הפשוטות והמובנות מאליהן שעליו לעשות בדרך להשגת מטרותיו? יש כמה. הראשונה היא לשבת ליד הטלפון ולקבוע פגישות. השנייה היא ללכת לאותן פגישות. השלישית היא לבקש הפניות מאנשים שאיתם הוא נפגש שיכירו לו עוד אנשים שהוא יכול להציע להם פוליסת ביטוח. רוב בני האדם נמנעים מלעשות את הפעולה הפשוטה והמובנית מאליה.

לא בכדי אנשים רבים זורקים את המילה 'יצירתיות' אחרי שנשאלת השאלה "מה אומרת לכם המילה יזם?". אנשים הרבה יותר אוהבים להתעסק ביצירתיות, פיתוח, במחשבות, מאשר לעשות את ה"עבודה השחורה", אותה פעולה פשוטה ומובנית מאליה. יזמים צריכים כל פעם פרויקט חדש, התלהבות חדשה, יצירה חדשה. אבל בשורה התחתונה אין מה לעשות, בשביל להיות יזם מצליח, אתם צריכים ללמוד לשלב בין שני דברים חשובים: עבודה סיזיפית שכוללת ביצוע אותה פעולה פשוטה ומובנית מאליה שוב ושוב, כאשר יש מכלול פעולות שכאלו בכל יוזמה. והדבר השני – למצוא מספיק דרכים לקבל השראה וכוח לנוע קדימה ולדבר עם מספיק אנשים ולספוג מהם התלהבות בקשר לאותה יוזמה ולאותן פעולות שעליך לעשות.

יזם הוא אדם שיש לו סבלנות ואורח רוח והוא מבין שלא ניתן ליצור יוזמה ללא פעולות פשוטות, עקביות ולעיתים משעממות ולא מלהיבות.

בימים האלה שרבים מאיתנו נאלצים להמציא עצמם מחדש, יש חשיבות גדולה בהפיכת היוזמה להצלחה. והקפטן אינו מתכוון שתחשבו על מיזם אותו תציגו ב"כרישים", אנשים רבים שנאלצו לסגור את העסק, ביצעו חשיבה מחדש, והקימו עסק קטן אחר. זו יזמות לכל דבר!

יוזמה אינה בהכרח סובבת את תחום הקריירה, יוזמה יכולה לבוא לידי ביטוי גם בהעשרה אישית, כזאת שתגרום להתפתחות והעצמה אישית, תחום שתרצו ללמוד עליו ולרכוש מידע מעט יותר מעמיק ובכך צרו לעצמכם מומחיות אישית בו. יוזמה מסוג זה, תוביל אתכם לידי הישגיות שתשפיע גם על אופי ההתנהלות שלכם ביתר המישורים בחיים.

חייב לעניין אותך – מה זה דוח ריכוז נתונים

אז איך הופכים את התיאוריה למעשה ואת הרעיונות לעובדות בשטח ומצליחים לשרוד, להתרחב, או פשוט להמציא עצמנו מחדש?

  1. רשמו מהן סדרת הפעולות הפשוטות והמובנות מאליהן שנוגעות ליוזמה שלכם. שוב, יוזמה יכולה להיות קשורה לעסק, מערכת יחסים, התפתחות אישית או כל דבר שאתם מזהים אותו כיוזמה.
  2. קבעו לכם פעמיים בשבוע הפסקות של השראה בין הפעולות הפשוטות והמובנות מאליהן שאתם מבצעים, לבין הצלחת היוזמה שלכם. הקפידו להטעין את עצמכם ואת האנרגיות שבכם כל פעם מחדש.

הקפטן מבטיח לכם שבאמצעות נקיטת יוזמה והוצאתה לפועל כבר תרגישו מלאים יותר בדרך לדבר הבא.

אודות אופיר שמואל

אופיר הצטרף למשפחת דן אנד ברדסטריט ב-2012 ומכהן כיום כמנהל מחלקת השיווק בחברה.

אופיר נושא עימו כ-15 שנות ניסיון בעולמות השיווק ומתמחה בניהול השיווק, תכנון ופיתוח אסטרטגיה תקשורתית, יחסי ציבור, שיווק במדיה הדיגיטלית, כתיבה וניהול אסטרטגיית תוכן, תקשורת פנים ארגונית ועוד.

במסגרת תפקידו כתב וניהל תכנים ומאמרים רבים בתחומי ניהול סיכוני אשראי, גיבוש אסטרטגיה שיווקית, BIG DATA, ניהול הזדמנויות עסקיות, שיווק B2B ואיתור לקוחות פוטנציאליים, ועוד.

בנוסף, מרצה בנושא שיווק אפקטיבי ופתרונות מידע אפקטיביים בעולמות ה-B2B, במסגרת כנסי חברה ופורומים לעסקים קטנים ובינוניים.

בתפקידו הקודם בדן אנד ברדסטריט, שימש כמנהל תקשורת שיווקית.

בוגר תואר ראשון (B.A) בתקשורת, יצירה וביקורת, במכללה האקדמית ספיר.

ליצירת קשר
לינקדאין

לכל הכתבות מאת אופיר שמואל