התנהלות פיננסית נכונה – עשרת כללי הזהב לניהול משפחתי נכון

התנהלות כלכלית נכונה

יום המשפחה יחול ב- 12.2, הקפטן רואה בקהילה כמשפחה ונרתם למתן טיפים על מנת שנצלח כולנו את התקופה באופן שפוי גם מזווית התא המשפחתי של כל אחד ואחת מכם.

בשנה החולפת ובחודשים הבאים זמני השהייה בחיק המשפחה ימשיכו בהכללה להיות רבים ממה שהורגלנו בשנים האחרונות.
משבר מערער את התא המשפחתי ומביא אותו למבחן לא פשוט. הלחץ, המטלות, הקושי לתמרן בין בידודים, עבודה וטיפול בילדים, מוביל למציאות מאתגרת מאוד. במקביל, גם הנושא הכלכלי מורגש באווירה שכזאת ומצריך הבנה של כל בני המשפחה.

התנהלות כלכלית נכונה

על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (2019), ההכנסה הכספית הממוצעת נטו למשק בית עמד על כ- 17,276 שקלים בחודש וההוצאה הממוצעת למשפחה עמדה על כ- 16,475 שקלים בחודש, כולל אומדן ההוצאה על שירותי דיור בבעלות. אולם, הנתון הזה משקף מציאות מספרית שלא משקפת את מה שקורה לרוב משקי הבית בישראל. למעשה, רוב השכירים מרוויחים הרבה פחות מכך. ע"פ דו"ח מצב המדינה של "מרכז טאוב", ההוצאות גבוהות מההכנסות ב-80% ממשקי הבית בישראל.

לרגל יום המשפחה ועל רקע מגפת הקורונה, הקפטן רוצה להעניק לכם עשרה טיפים לניהול משפחתי כללי וכלכלי נכון בתקופת משבר.

1. "עסק משפחתי":

כמו כל עסק אחר, משפחה היא תא כלכלי מובהק. יש הוצאות ויש הכנסות, הלוואות והתחייבויות וגם השקעות וחסכונות. משפחה מצליחה צריכה לנהל את ענייניה באמצעות תכנון ובקרה. בני המשפחה, הקפטן ממליץ להורים לכנס את הילדים ולתכנן יחד איתם את סדרי העדיפויות בהתאם למצב הנוכחי.

2. תקשורת טובה:

היום, בפרט תחת המציאות הדיגיטלית אליה נולדות משפחות חדשות, מושפעים בני המשפחה מהמכשירים והתקשורת הבינאישית פוחתת מהיום יום שלנו מבלי שנשים לב. כן, גם בקרב המבוגרים. בעת מצב חריג או משהחשיבות לתקשורת טובה בין בני המשפחה עולה, על בסיס שיח ברור והסבר של הדברים תוכלו לייצר שיתוף פעולה טוב יותר ואפילו לקבל עזרה והבנה שלרוב תייצר תוצאות משפחתיות טובות יותר.

3. הילדים הם שותפים, גם בהיבטים הכלכליים:

מהרגע שבו ילדכם מסוגלים להבין, חובתכם להסביר! התפיסה שאין לערב ילדים בנושאים כלכליים מוטעת מיסודה. ילדים לא מעורבים יתקשו להבין את המצב ולגלות התחשבות. אם הינכם חוששים משיחה משפחתית ברובד הזה, עדיף לקבל ייעוץ נקודתי מאשר לוותר.

4. הרגלים מנהלים אותנו:

חשוב לדעת כי רוב בני האדם חיים על פי הרגלים שהוטמעו בהם בגיל צעיר. משפחה המתנהלת ללא סדר, תכנון ובקרה תתקשה לשנות הרגלים וליצור איכות. הפיתרון טמון במוכנות להתעמת ולהתאמן. הקניית הרגלים חדשים מחייבת נחישות, מוטיבציה, ולפחות בשלב הראשון – אי נוחות.

5. פירגון, פירגון, פירגון:

יציאה לשינוי ויצירת פריצת דרך הם זמנים רגישים ולא פשוטים עבור בני המשפחה. בתקופות משבר מחויביים בני המשפחה להוקיר ולציין לשבח כל התקדמות או הירתמות של בני המשפחה לכיוון הנכון. והיי, זה לא עולה כסף.

6. לכל אחד יש תפקיד:

הקפטן לא ממליץ לנהל שיחה על אשמים בקרב בני המשפחה. האשמות והלקאות עצמיות של הורים אינן מקדמות אותנו למטרה ויוצרות תחושת כשלון. ביציאה לתהליך ניהול כלכלת המשפחה השיחה הרלוונטית היחידה היא – "תיאור הקיים ואיך מתקדים מכאן על פני מתן אחריות".
עודדו את ילדיכם לקבל אחריות תחת הגדרת תפקיד, כך תצרו פתרונות, הבנה וקידום המהלך המשפחתי.

7. היו השינוי ולא העדר:

העובדה "שכולם פועלים ככה" לא הופך את דרך הפעולה והפעולה לנכונות. לפעמים קשה ללכת כנגד ההעדר, אבל יש לשכוח שהדשא של השכן לא הכרח ירוק יותר מבפנים, היו אתם השינוי והובילו את משפחתיכם לדרך עצמאית וייחודית למשפחה שלכם, אחרי הכל אתם חיים יחד תחת אותה קורת גג.

8. הישגיות ערכית:

בעידן הנוכחי ישנה חשיבות רבה בעיקר בקרב בני הנוער להישגיות במימדים הגשמיים והמדידים. כמה זה עלה? ואיזה מותג זה?
מטרתינו המשפחתית היא לשמר גם את השיגיות מוטת ערכים כמו חברות, אכפתיות, שרות, שליחות, הנאה וכדומה.בפועל, לא חייב לוותר על אחד מהם אבל יש לבחון איזה משקף מקבל כל סוג של הישג? הקפטן סובר כי ההיבט הערכי הוא המוביל וכאשר נוצרת השגיות ערכית הסיכוי ליצור השגיות גשמית עולה משמעותית.

9. הוצאה לפועל:

שיתוף, התנסות ומוכנות לטעות. מעבר להכנות יש לתכנן משימות, צפי הוצאות והכנסות, צפי אירועים צפויים ובלתי צפויים, ימי הולדת והוצאות נילוות אפשריות. ככל שכל בני המשפחה יקחו חלק פעיל בהכנת המשימות כך נכונותם והבנתם לחשיבות עמידה בתקציב המשפחתי תהיה חיובית ומשמעותית.

10. זכרו את המטרה:

נכון, לעיתים יתכנו תוצאות בלתי רצויות ויווצרו אכזבות במהלך הדרך, אולם, היצמדות לערכים העיקריים תוביל להצלחות גדולות וחשובות יותר של התא המשפחתי.

אודות אופיר שמואל

אופיר הצטרף למשפחת דן אנד ברדסטריט ב-2012 ומכהן כיום כמנהל מחלקת השיווק בחברה.

אופיר נושא עימו כ-15 שנות ניסיון בעולמות השיווק ומתמחה בניהול השיווק, תכנון ופיתוח אסטרטגיה תקשורתית, יחסי ציבור, שיווק במדיה הדיגיטלית, כתיבה וניהול אסטרטגיית תוכן, תקשורת פנים ארגונית ועוד.

במסגרת תפקידו כתב וניהל תכנים ומאמרים רבים בתחומי ניהול סיכוני אשראי, גיבוש אסטרטגיה שיווקית, BIG DATA, ניהול הזדמנויות עסקיות, שיווק B2B ואיתור לקוחות פוטנציאליים, ועוד.

בנוסף, מרצה בנושא שיווק אפקטיבי ופתרונות מידע אפקטיביים בעולמות ה-B2B, במסגרת כנסי חברה ופורומים לעסקים קטנים ובינוניים.

בתפקידו הקודם בדן אנד ברדסטריט, שימש כמנהל תקשורת שיווקית.

בוגר תואר ראשון (B.A) בתקשורת, יצירה וביקורת, במכללה האקדמית ספיר.

ליצירת קשר
לינקדאין

לכל הכתבות מאת אופיר שמואל