החלטות אוטומטיות

אחת השאלות המרתקות והמשמעותיות ביותר שיכול אדם לשאול את עצמו במהלך הפעולות שהוא מבצע בשגרת יומו היא : "האם זה באמת שווה את זה?"

שאלה זו היא שאלה חשובה, משום מה?

משום שביכולתה לגרום לנו ליקיצה ולהתעוררות מתוך הסכמתיות וההתנהלות 'האוטומטית' שלנו בשגרת היום יום, ועל ידי כך לחבר אותנו לא למה שכבר רגיל, אלא למה שבאמת חשוב לנו.

ואם באופן שגרתי השאלה הזאת והתובנה הנגזרת ממנה חשובות, כעת, בתקופת הקורונה הן חשובות שבעתיים, בדגש על המישור הכלכלי.

אמחיש עבורכם את השאלה באמצעות כמה דוגמאות:

כולנו מכירים את 'השיתוק' והשיטוט חסר התוחלת בנבכי אזור ה'דיוטי פרי', ממש לפני שטיסתנו עוזבת את תחומי הארץ.

הרי אין ברירה, אמרו לנו להגיע מוקדם, יש המון פרוצדורות לעבור, ואחר כך, יש לנו שעה "להרוג". ואם כבר להרוג, אז לעשות את זה כמו שצריך. אנחנו עוברים ליד חנות החשמל ובמקרה נתקלים לרגע במסך שטוח, כזה שמתחבר למחשב שלנו בבית, ההוא שבקושי מיילים אנו רושמים באמצעותו, שלא לדבר על פעילויות מורכבות יותר שדורשות מסך יקר ומשוכלל. פתאום, הפלא ופלא, מתוך גחמה רגעית, אנו מוצאים עצמנו הבעלים המאושרים של אותו מסך שטוח עם חור של אלפי שקלים בכיס, בלי שאפילו נשאל את השאלה : "האם זה באמת שווה את זה?"

הרי אם היינו שואלים את השאלה, ייתכן ולרגע היינו מקיצים וברגע האחרון משתחררים מלפיתתו של תמנון האוטומט, זה שנאחז סביב צווארנו לא מתוך כוונת זדון, כי אם מתוך הרגל חסר תועלת ותוחלת.

אז אולי היינו נזכרים בדאגה. אותה דאגה מהחודש שעבר, כאשר התקשרו מהבנק והודיעו לנו כי חרגנו מהמסגרת. היינו חושבים פעמיים על רכישה כל כך אמוציונאלית אבל כל כך לא רציונאלית, הרכישה השטוחה של מסך שעליו למעשה משתקפות כל הטעויות שלנו.

דוגמת המסך היא לצורך המחשה אולם הדבר נכון לעוד אלף ואחת מוצרים לגברים ונשים ,שאנחנו רוכשים ללא השאלה ההכרחית הזאת, ואחרי זה אותם מוצרים נקברים בארון, במחסן, הופכים למתלה, או נשכחים היכן שהוא מאחר ולא היה בהם צורך אמיתי, אלא צורך רגעי ולא מחושב.

גם עכשיו, בסגר הנוכחי, רגע לפני שאתם מזמינים מוצרים באונליין בגלל שאי אפשר לקנות מוצרים באופן חופשי בחנויות ובקניונים, תשאלו את עצמכם האם אתם באמת צריכים את המוצר הזה. האם הקנייה היא רגשית בלבד ומגיעה כפיצוי על היעדר של דברים אחרים, או שאולי אנחנו קונים מוצרים שעולים כסף רב והשימוש שלהם יהיה חסר תוחלת ברגע שנצא מהסגר.

יש כמובן גם דוגמאות אחרות אשר יוצאות מהמישור הכלכלי. למשל: נגמרה לה ארוחת הערב ובפעם המי יודע כמה הבן שלנו ימנע מלפנות את כליו מהשולחן כפי שסיכמנו בינינו פעמים אינספור. ואז, כמו בריטואל זדוני, כזה שמבזבז לשווא מערכות יחסים שלמות, בעוד רגע יפרוץ לו הריב הרגיל שבו אנחנו נאשים אותו ונבקר אותו, והוא בתגובה יתמרד. ההתנהגות החוזרת תוביל גם לתוצאה חוזרת: יצירה או הרחבת ניתוק קיים ממנו סובלים וכואבים שני הצדדים.

אולי, רק אולי, אם היינו נדרשים לשאלה : "האם זה באמת שווה את זה", היינו נזכרים במחיר הנתק ובדברים שחשובים באמת. אז במקום להתחיל במסע ההאשמות היינו נוקטים בשיטת פעולה אחרת, כזו שמזמינה חיבור ושיח תועלתני במקום כאב וריטואל חסר תוחלת.

ניתן לתת עוד הרבה דוגמאות כיצד השאלה הזאת יכולה למקד אותנו ולעזור לנו באופן רוחבי בחיינו, אך הזמן קצר והמלאכה מרובה ולכן נגיע לתכלית:

המסקנה היא שכאשר מדובר בהוצאות כספיות מיותרות, מריבות חסרות תועלת שחוזרות על עצמן בריטואל אוטומטי חסר משמעות, ובהחלטות שאינן נובעות מחשיבה, בכל אותם המקרים יכולה אותה שאלה מדוברת לעשות הבדל ולגרום לנו להסתכלות על דרכי פעולותינו האוטומטיות ולחשב מחדש מה נכון לעשות. הדברים נכונים אף יותר בתקופה זאת שבה חייבים להתייחס למצב המיוחד השורר במשק בעקבות התפשטות הקורונה והחלת הסגר. תקופה שבה צריך לחשב מחדש את ההתנהלות הכלכלית שלנו ואת המניעים שגורמים לנו להוציא כספים מיותרים, שיתכן ונצטרך אותם בקרוב ובאופן לא מתוכנן.

כמו תמיד, נסיים עם כמה המלצות שיסייעו להוציא לפועל את התובנה האמורה וליישם אותה במספר צעדים פשוטים:

  1. נתחו ורשמו לפחות עשרה מקרים בהם אתם מזהים בדיעבד החלטות אוטומטיות שביצעתם ללא מחשבה או רכישות שביצעתם ובדיעבד אתם מתחרטים עליהן.
  2. מול כל סעיף ברשימה רשמו מה הייתם עונים לעצמכם על השאלה "האם זה באמת שווה את זה?" לפני ביצוע הפעולה.
  3. בחנו את הרשימה והסיקו מסקנות כיצד אתם עומדים מעתה והלאה להשתמש בשאלה במקרים דומים שיקרו בעתיד.
אודות אופיר שמואל

אופיר הצטרף למשפחת דן אנד ברדסטריט ב-2012 ומכהן כיום כמנהל מחלקת השיווק בחברה.

אופיר נושא עימו כ-15 שנות ניסיון בעולמות השיווק ומתמחה בניהול השיווק, תכנון ופיתוח אסטרטגיה תקשורתית, יחסי ציבור, שיווק במדיה הדיגיטלית, כתיבה וניהול אסטרטגיית תוכן, תקשורת פנים ארגונית ועוד.

במסגרת תפקידו כתב וניהל תכנים ומאמרים רבים בתחומי ניהול סיכוני אשראי, גיבוש אסטרטגיה שיווקית, BIG DATA, ניהול הזדמנויות עסקיות, שיווק B2B ואיתור לקוחות פוטנציאליים, ועוד.

בנוסף, מרצה בנושא שיווק אפקטיבי ופתרונות מידע אפקטיביים בעולמות ה-B2B, במסגרת כנסי חברה ופורומים לעסקים קטנים ובינוניים.

בתפקידו הקודם בדן אנד ברדסטריט, שימש כמנהל תקשורת שיווקית.

בוגר תואר ראשון (B.A) בתקשורת, יצירה וביקורת, במכללה האקדמית ספיר.

ליצירת קשר
לינקדאין

לכל הכתבות מאת אופיר שמואל