הורדת מחירים? זה בידיים שלנו

תל אביב דורגה כעיר היקרה בעולם, חלום הדירה הולך ומתרחק מאחר ומחירי הדירות מרקיעי שחקים, מחירי המזון לא מפסיקים לעלות, והתחושה שהערך של הכסף הולך ופוחת. האם לאזרח הקטן יש מה לעשות נגד עליית המחירים? ובכן, הרבה פעמים התשובה היא כן.

המציאות שבה מוצרים מגוונים מתייקרים, כולל מוצרי יסוד, וכל שכן מוצרי מותרות, כבר מוכרת לכולנו, ואם להיות כנים, הרגשנו אותה עוד לפני הקורונה.

האם יש לנו מה לעשות נגד התופעה הזאת שמשאירה לנו פחות כסף בכיס?

ובכן, התשובה היא כן. האזרח הקטן יכול להשפיע על הרשתות הגדולות, על החברות שמעניקות שירותים מגוונים, ואפילו על הבנקים. כן, יש לנו הרבה כוח ביד, ובאמצעות מספר פעולות של צרכנות נבונה אנחנו יכולים לחסוך כסף לעצמנו ולהעביר את הלחץ לחברות הגדולות. אם אתם לא מאמינים, תחשבו רגע על מחאת המילקי, הקוטג', ואפילו הפסטה. נכון, הם לא עצרו את עליות המחירים באופן מוחלט, אבל כן הראו שיש לצרכנים כוח וגם אדם אחד יכול לעורר אפקט דומינו שישפיע על הכיס והסביבה שלו, ואפילו במקרים מסוימים, על כל המשק.

אז הנה כמה טיפים ודוגמאות לפעולות שניתן לבצע נגד העלאת מחירים מופרזת:

  1. לכל מוצר במדף יש תחליף – המותגים המובילים והמוכרים מעלים את המחירים על החטיפים האהובים? מקטינים את המוצר מבלי להודיע ומשאירים את אותו המחיר? אין בעיה, קנו את המותג הפרטי של הרשת בה אתם קונים – מוצר בעל שם אחר אך טעם דומה. אז זה לא יהיה הבמבה או הביסלי המוכרים, לא נורא, זה יהיה תחליף – שלפעמים אף מיוצר על ידי אותה החברה שמייצרת את המותג המוכר – שנתרגל אליו מהר. ככל שנקנה פחות את המוצרים המובילים שהתייקרו, כך נגדיל את הסיכוי להורדת המחירים שלהם. ועוד משהו, אל תתפתו למבצעים לפני שבדקתם כדאיות, פעמים רבות הם לא משתלמים.
  2. הזמנת מוצרים באונליין מחו"ל – אם יש פערים גדולים בין מוצרים מחו"ל שהאיכות שלהם טובה בהרבה מאלה שניתן להשיג ביצור מקומי, תשקלו להזמין את המוצרים מחו"ל במחיר שלעיתים זול יותר במאות אחוזים! הדבר נכון בעיקר למוצרי פארם מיובאים וכולל מברשות ומשחות שיניים, דיאודורנטים, סכיני גילוח, קרמים, ויטמינים, מוצרי מזון ללא גלוטן, מוצרי איפור וטיפוח, וכו'. בדקו באתרי האינטרנט הבינלאומיים, ואם מדובר בהבדלים משמעותיים, תזמינו את אותם המוצרים מחו"ל ואף תערכו קניה גדולה כדי שהדבר ישתלם אף יותר (לאחר ניקוי הוצאות משלוח/מיסוי).
  3. נתקלתם במחירים בתמחור יקר ומופרז? תהדהדו את המסר ברשתות החברתיות, תתייגו את החנות/רשת שמוכרת את המוצר במחיר המוגזם, תתלוננו ברשויות הרלוונטיות ושלחו מכתבים. כן, זה אכן לוקח מכם זמן יקר, אבל אם יש לכם אפשרות להילחם במקרים בהם מדובר בהעלאת מחירים מופרזת תעשו זאת. הרבה מהרשתות והחנויות שמוכרות לכם מוצרים במחירים מוגזמים חוששות מפרסומים מזיקים, ואף מעסיקים משרדי יחסי ציבור ופרסום ומוציאים על כך כסף רב, מתוך רצון לייצר דימוי חיובי בעיני הלקוח. הם חוששים מדימוי שלילי, ואם הם פעלו מהותית באופן שלילי (לא כל העלאת מחירים היא הגזמה, הכוונה למצב שבו יש עיוות משמעותי של מחירים כך שבמבחן השכל הישר ברור כי מדובר בהגזמה), תעמתו אותם עם ההגזמה בתקווה שהם יתקנו את הנושא – אם לא מתוך דאגה לציבור הלקוחות שלהם, מתוך דאגה לשמה הטוב של הרשת/חנות. במקביל, תתגמלו צרכנית את מי שהיה ונשאר הוגן כלפיכם כצרכנים לאורך זמן, וגם את המסר הזה תהדהדו.
  4. מכירים את חוק האשראי החדש שנכנס בשנת 2019? כדאי שתכירו מאחר ומדובר במהפכה שכוללת שינוי במאגר נתוני האשראי לטובת הפקעת מונופול הבנקים על נתינת אשראי אחיד ויקר. כיום, כל אחד מכם יכול לקבל דירוג אשראי מותאם אישית שיכול לחסוך לכם סכומים אדירים. למעשה, נגמרו הימים בהם כולם מקבלים הלוואה באותם תנאים ורק מהבנק בו אתם חברים. כיום, דירוג האשראי שלכם הוא קלף מיקוח שיכול לחסוך לכם סכומים של עשרות ומאות אלפי שקלים כאשר ישנם גורמים חוץ בנקאיים מוכרים שרק מחכים שתיקחו מהם הלוואה, והם יציעו לכם תנאים לא פחות טובים מהבנק. ממשכנתא, דרך קניית רכב, וכלה בהלוואה לפיתוח הקריירה שלכם או של הילדים שלכם. לפני שאתם לוקחים הלוואה כלשהיא בדקו מה הדירוג שלכם, לאחר מכן גשו לכמה נותני אשראי ובדקו איזו הצעה היא הטובה ביותר ותתמקחו כדי לשפר את ההצעה האחרונה שתקבלו.
אודות neta schenirer לכל הכתבות מאת neta schenirer